Wednesday, April 13, 2016

Melayu semakin BINGUNG

BINGUNG. Bagi masyarakat biasa, mereka sudah bingung melihat krisis demi krisis, percakaran dalaman parti, skandal di kalangan pemimpin dan berbagai-bagai lagi warna-warni kotor yang mencemari politik tanah air.

Di pihak parti pemerintah, imej pemimpin nombor satu terjejas teruk, tidak cukup dengan asakan bekas perdana menteri, kini serangan bertalu pula daripada media asing.

Pemimpin-pemimpin lain pula dilihat seakan hanya mengekori ke manakah arus itu pergi tanpa berani bersuara menegur.

Di pihak pembangkang pula, pakatan ini telah hancur musnah, persahabatan selama ini bertukar menjadi permusuhan.

Situasi membingungkan ini membuatkan masyarakat tidak tahu apa yang perlu dilakukan sama ada berpihak kepada salah satu atau berdiam diri, tidak tahu ke mana hala tuju dalam perjuangan politik.

Pendapat saya hanya ada satu jalan keluar iaitu persepakatan antara parti Islam dan Melayu.

Majoriti di luar sana bimbang masa depan Melayu dan Islam, bimbang ia dirobek oleh nafsu buas ultra kiasu dan puak mereka yang tidak henti mencabar kedaulatan Islam dan keistimewaan orang Melayu yang telah dijamin Perlembagaan.

Slogan Hidup Melayu hanya tinggal slogan sahaja. Tiada apa yang istimewa untuk di gantung oleh bangsa Melayu.

Saya tidak mahu masuk campur hanya ingin melontar pandangan dalam isu-isu politik tanah air kerana politik itu sebahagian daripada Islam. Tambahan lagi, agenda Melayu Islam yang diperjuangkan, perlu dipertahankan oleh semua pihak termasuk parti pemerintah mahupun parti pembangkang.

Kesepakatan yang dimaksudkan adalah kesatuan agenda di kalangan pemimpin Melayu Islam, keberanian melawan agenda musuh yang mencabar Melayu dan Islam, meskipun berbeza warna bendera parti.

Orang-orang Melayu berpecah kerana tiada satu agenda perjuangan yang menghimpunkan dan menyatukan mereka.

Pendek kata, sebagai formula kepada permasalahan politik hari ini, parti-parti Islam dan Melayu wajib duduk semeja berbincang, mencari kata sepakat agar kepentingan Melayu dan Islam terpelihara.

Ketepikan kepentingan parti, utamakan kepentingan agama, bangsa dan negara.

Krisis yang berlaku mesti segera ditamatkan, jika tidak tangan-tangan jahat akan menyambar peluang yang ada.

Biar besar manapun ombak dan badai yang melanda, majoriti rakyat Malaysia yang ditunjangi orang Melayu mahu agenda Melayu Islam diutamakan. Jika perkara teras ini dijaga dengan baik, kaum dan agama lain akan turut mendapat manfaat.



No comments:

Post a Comment