Saturday, April 23, 2016

Kiasu jangan menjolok sarang tebuan !

Pepatah Melayu ‘jangan dijolok sarang tebuan’ antara lain memberi maksud usah diganggu orang yang tidak mengganggu orang lain. Dalam konteks hari ini, pepatah itu sesuai dijadikan renungan kalangan tertentu di negara ini yang semakin berani menghina orang Melayu dan agama Islam. Tindakan mereka secara terang-terangan kebelakangan ini menimbulkan persoalan apakah yang mendorong mereka bertindak sedemikian. Walau apa pun niat, kecenderungan dan tujuannya, perbuatan seperti itu bukan saja mengguris hati umat Islam tetapi menyemarakkan rasa marah.

Kebelakangan ini, wujud kelompok kafir di Malaysia yang semakin berani melakukan tindakan provokasi berbaur penghinaan terhadap Islam. Pada pandangan saudara, apakah punca perkara ini semakin berleluasa berlaku? Dr Zakir Naik menyampaikan ilmu di Malaysia juga di jadikan isu.

Punca berlaku perkara ini jika dilihat secara luaran memberi makna mereka ingin mencabar status quo yang sudah lama diterima di negara ini. Golongan ini mahu mengubah keadaan yang mana Islam dan budaya Melayu sudah sebati di negara kepada suasana lain atau lebih liberal. Selain itu, sokongan pihak tertentu dari luar negara termasuk pertubuhan agama yang hendak menukar dominasi pengaruh Islam di negara ini kepada pengaruh agama lain atau fahaman liberalisme dan pluralisme turut menjadi punca insiden yang melukakan hati umat Islam. Kelompok ini menggunakan segala sumber yang mereka ada sama ada dalam kerajaan atau pembangkang dan juga badan bukan kerajaan (NGO) untuk memperkukuh agenda mereka secara beransur-ansur. Saya melihat ini dalam sudut makro yang mana mereka mahu membuat perubahan terhadap sistem negara kita. Menerusi tindak-tanduk mereka ini, jelas bahawa mereka tidak senang dengan apa yang dimiliki Malaysia, mereka tidak menghayati Rukunegara, tidak menerima konsep kenegaraan Malaysia itu sendiri, seolah-olah selama ini mereka hidup dalam dunia lain. Mereka enggan menerima kepimpinan Melayu dalam kerajaan, Islam sebagai agama Persekutuan dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Apabila mereka mendapat ruang menerusi kedatangan pengaruh liberalisasi yang dibawa segelintir pemimpin Melayu sendiri, dibantu NGO yang mendapat sokongan Barat dengan berlindung di sebalik pelbagai nama atau bergerak dalam persatuan sosial, mereka menyebarkan fahaman pluralisme dan liberalisme agama dalam masyarakat. Mereka menilai apabila pluralisme dan liberalisme agama mempengaruhi anak muda Islam hari ini, maka mudah bagi mereka menegakkan agenda mereka. Kelompok ini beranggapan sekarang adalah masa paling sesuai untuk memaksa agenda mereka dengan kuat walaupun dalam Pilihan Raya Umum (PRU) mereka tidak menang menerusi pembangkang. Inilah antara punca yang dapat dikenal pasti mengapa perkara ini terjadi.

Saya sangat setuju dengan keadaan sekarang bahawa kedudukan politik Melayu lemah. Kita juga sedar hampir semua sektor perniagaan di Malaysia dikuasai bukan Melayu, bermakna mereka tahu kita tidak ada kebebasan membuat keputusan politik yang kuat yang memberi makna kerajaan mungkin tidak mampu mengambil tindakan serius untuk menangani apa-apa isu yang timbul membabitkan Melayu dan Islam. Di samping itu, masalah kepartian kita terlalu menebal yang mana dalam hal membabitkan kepentingan ummah, sehingga sekarang sukar untuk menyedarkan PAS betapa pentingnya politik berasaskan ummah. Mereka tenggelam langsung ke dalam percaturan politik perebutan kuasa dan ditekan DAP serta Datuk Seri Anwar Ibrahim yang begitu kemas mengikat PAS. Saya bersyukur PAS supaya membatalkan tahaluf siyasi dengan DAP.

Pendirian saya dalam hal ini amat tegas bahawa menolak tahaluf siyasi PAS dengan DAP kerana kerjasama PAS dan DAP bertentangan dengan syariat Islam berdasarkan situasi yang berlaku dalam negara sekarang apabila terbukti berlaku penentangan, permusuhan dan penghinaan terhadap Islam yang bertujuan melaksanakan agenda perubahan ke atas sistem negara yang diamalkan selama ini. Kerjasama orang Islam dengan puak yang menolak Islam adalah haram dan tahaluf itu mesti ditamatkan dengan segera. Lebih malang lagi, PAS kini menjadi perisai kepada agenda yang hendak dibawa oleh kelompok ini. Boleh dilihat PAS banyak melindungi dan mempertahan golongan ini seperti yang berlaku dalam isu kalimah Allah dan perlakuan pasangan muda yang mempersenda Islam baru-baru ini. Dalam hal ini, UMNO juga tidak begitu lantang bersuara dan saya tidak pasti mengapa. Berdasarkan analisis saya, apabila politik Melayu Islam tidak mempunyai kekuatan perpaduan, maka kita tidak akan ada kekuatan keputusan politik. Keputusan politik datang daripada perpaduan. Jika kita gagal memupuk perpaduan, kekuatan dalaman orang Islam dan kuasa politik akan lemah maka kita tidak mempunyai kuasa pemutus dalam politik.

Sejak timbul beberapa tindakan penghinaan terhadap Islam seperti yang dilakukan pasangan kontroversi Alvin Tan dan Vivian Lee serta Duta Vatican di Malaysia, penghinaan Dr Zakir Naik berdakwah di Malaysia perlukah satu tindakan awalan dilakukan oleh kerajaan, pihak berkuasa agama Islam dan NGO Islam untuk menangani situasi ini daripada terus berleluasa?

Dalam hal ini saya mendesak kerajaan supaya lebih tegas untuk melaksanakan Islam sebagai agama Persekutuan dan serius memastikan terlaksananya undang-undang yang dapat menjaga segala aspek menyentuh Islam dan orang Melayu serta institusinya. Kita tidak mahu kerajaan terlalu berlembut dengan kelompok ini. Sudah tiada masa untuk berlembut dengan mereka yang berniat mahu menjatuhkan Islam. Yang penting siapa saja yang membawa agenda yang jelas mahu menentang Islam, mereka ini harus ditentang. Kita akan mendesak kerajaan untuk memastikan Akta Keharmonian yang hendak diperkenalkan itu melindungi kesucian dan kehormatan Islam serta orang Melayu. Akta itu juga perlu mampu mengawal dan mengambil tindakan tegas terhadap sesiapa yang melanggarnya atau menyalahgunakan kebebasan bersuara untuk mengeji, menghina dan sebagainya terhadap Islam dalam apa juga medium.

Seperti yang diketahui masih ramai umat Islam yang tidak mengambil endah atau peduli isu membabitkan penghinaan terhadap Islam. Apakah cara atau jalan yang boleh diambil untuk menyedarkan golongan ini?

Umat Islam yang tidak mengambil endah dan ada juga yang tidak menerima maklumat dengan tepat dan mereka tidak faham isu yang melanda Islam di negara ini. Sebahagian daripada mereka pula ada yang terpengaruh dengan fahaman liberalisme dan pluralisme agama sehingga lahir kenyataan daripada mulut mereka, mengapa hanya hendak bertindak terhadap orang kafir yang menghina Islam tetapi yang Islam dikecualikan. Kita perlu faham, ini isu berasingan. Jika ada orang Islam yang menghina agamanya sendiri, kita mempunyai enakmen dan undang-undang syariah untuk mengambil tindakan terhadapnya, tetapi jika dilakukan orang kafir, sudah tentu ia berbeza. Golongan Islam liberal ini yang hendak sangat membela orang kafir ini sebenarnya hendak meneutralkan suasana tetapi ia tidak boleh begitu. Orang Islam yang membela tindakan bukan Islam menghina Islam adalah dayus kerana ia hanya memberi ruang kepada bukan Islam untuk lebih berani selepas ini menyerang Islam. Kita harus sedar bahawa dalam syariat Islam, Islam tegas menjaga kehormatan agama, akidah, harta dan nyawa umatnya. Ini yang perlu diberi keutamaan termasuk oleh pihak kerajaan. Hari ini, sudah terang dan nyata berlaku penghinaan terhadap Islam, maka kerajaan sepatutnya mengambil tindakan lebih tegas bagi memastikan asas kenegaraan dan nilai kemasyarakatan dijaga. Kalau kita terlalu bertolak-ansur, takut-takut semua hal berkaitan Islam akan diperkotak-katikkan, yang mana akhirnya sistem masyarakat rosak dan runtuh.

Kita perlu satu gerakan massa diwujudkan atau dilakukan umat Islam bagi menangani cabaran dihadapi umat Islam di Malaysia hari ini yang menghadapi gelombang penghinaan daripada golongan kafir, pengaruh liberalisme, pluralisme dan bermacam lagi selagi ia tidak bertentangan dengan undang-undang?

Saya hanya mahu menyedarkan seluruh umat Islam di negara ini bahawa agenda yang dibawa pihak bukan Islam ini perlu ditentang bersama walaupun kita berbeza fahaman politik atau budaya dan kaum. Saya menyeru kepada semua NGO Islam yang terdiri daripada pelbagai bangsa sama ada Melayu, Cina dan India Muslim untuk sama-sama bersatu padu dalam mempertahankan Islam daripada ancaman musuh Islam. Saya percaya, kita boleh mencari titik pertemuan untuk menghadapi agenda ini tetapi malangnya, cara politik pembangkang di Malaysia ini menunjukkan seolah-olah kalau jadi pembangkang, maka akan bangkang apa saja walaupun ia mempunyai kebaikan. Umat Islam perlu berazam menamatkan budaya politik seperti ini. Sepatutnya kita dalam Islam yang mempunyai persamaan dalam aspek akidah, ibadah, akhlak dan muamalah yang sama boleh bersatu. Akan tetapi apabila berada dalam medan politik, kita gagal bersatu. Di Malaysia, kita memiliki sunnah yang sama, mazhab yang satu, keturunan dan bangsa yang sama serta bahasa yang juga sama, tetapi oleh kerana kita tidak membina aspek ini menjadi jambatan pengukuh antara umat Islam, maka sukarlah usaha untuk berdepan dengan agenda golongan kafir ini. Umat Islam perlu sedar apa yang berlaku hari ini adalah permusuhan nyata bukan Islam terhadap orang Islam dan orang Melayu.


No comments:

Post a Comment