Tuesday, April 26, 2016

Antara jawatan dan amanah

Di dalam Islam, jawatan itu ada pulangan. Sebabnya, apabila individu itu menghabiskan masa dan tenaga untuk umat maka dia berhak menerima gaji. Gaji itu pula hendaklah setimpal supaya ia mencukupi untuk makan dan pakai. Tidak meminta-minta kepada orang lain atau asakan nafsu sehingga barangkali terlibat dalam rasuah. Bagaimanapun, persoalan besar di sini adakah pulangan atau amanah yang jadi matlamat?

Kita dilarang meminta jadi pemimpin. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW apabila didatangi oleh Abu Musa. Dia berkata kepada Rasulullah: “tolong ambil kami jadi ketua”.

Kemudian Nabi bersabda:

“Demi Allah, kami tidak akan lantik pekerjaan ini kepada seorang yang meminta jawatan atau orang yang nampak rakus mahukan jawatan”.

Dalam kes lain, Abu Zar bertanya kepada Nabi SAW “lantiklah saya jadi Gabenor.”

Baginda bersabda lagi:

“Kamu ini lemah”.

Ini menggambarkan dalam dunia sekarang, ramai yang tidak ada kemampuan tetapi minta mahu jadi pemimpin. Ini antara sebab berlakunya politik wang. Mereka gunakan wang untuk beli undi. Maksud lemah yang disebut oleh Baginda SAW itu apabila seseorang meminta dipilih atau dilantik sebagai pemimpin atau rakus. Rakus itu bahaya kerana biasanya orang yang meminta-minta jawatan itu sebab hendakkan pulangan. Pada hari kiamat kelak, sikap ini akan membawa kita kepada kehinaan.

Sebab itu kata Nabi SAW:

“siapa yang meminta jawatan, kita hendaklah tolak mereka awal-awal”.

Hikmah tidak minta jawatan antaranya kerana orang yang minta jawatan tidak akan mendapat bantuan orang lain. Sebabnya, dia hendak sangat jawatan itu. Jadi, orang akan serah bulat-bulat kepada dia seorang untuk melakukan tugas.

Walhal, jika kita diberi sesuatu jawatan tanpa meminta-minta, kita akan diberi bantuan. Rakan-rakan akan kata, “Tak apa, kamu tak nak jawatan tetapi kami akan bantu”.

Rasulullah ada bersabda yang antara lain maksudnya:

“Tanda-tanda akhir zaman ialah jika umatku melakukan 15 perkara maka layaklah Allah turunkan bala. Satu daripadanya ialah apabila amanah menjadi tempat untuk dapat habuan, maka di kala itu bala akan turun”.

Apabila berebut jawatan, ekonomi akan merudum, politik pun tidak stabil. Maka, Allah jadikan orang lain menguasai kita. Masyarakat perlu membuat pilihan berdasarkan neraca keimanan. Lebih-lebih lagi jika ia melibatkan kepimpinan umat seperti pemilihan jawatan tertinggi UMNO. Kita perlu tegas. Mereka yang ada ciri-ciri seperti di atas tadi hendaklah dibuang. Sebaliknya, kita perlu pilih calon yang bersifat tawaduk iaitu orang yang tidak mahu tonjolkan diri.

Antara yang penting dalam memilih pemimpin adalah aspek solehnya calon berkenaan. Apabila soleh maka dia akan menjaga amanah sebagai pemimpin. Maka kita tidak perlu bimbang tentang berlakunya penyelewengan, penyalahgunaan kuasa atau pun rasuah. Orang itu juga mestilah yang kuat dari segi jasmani dan akal iaitu mempunyai ilmu. Dia juga mesti orang yang takut kepada hisab (perhitungan Allah) dan membuat baiah yakni menjadi wakil orang bawahan untuk pastikan segala kehendak Allah terlaksana di muka bumi.

Mungkin timbul persoalan, bagaimana hendak memilih pemimpin yang amanah jika golongan pemilihnya ramai yang korup. Tetapi kaedah Islam menetapkan bahawa Allah tidak akan menghimpunkan umatnya dalam kesesatan. Maknanya, akan ada dalam masyarakat golongan yang nakal dan yang baik. Jika benar-benar tawaduk, insya-Allah akan dibuka hati orang untuk mengundi atau pilih calon-calon yang soleh tadi.

Islam tidak halang kita mencipta sistem pemilihan seperti demokrasi tetapi kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada itu. Dalam Islam kita ada satu lagi sistem yang disebut syura. Islam tidak ajar bahawa majoriti jadi penentu sebagaimana di Barat.

Kita wajib memilih pemimpin di kalangan orang yang layak sebagai mana firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya…” (An-Nisa’: 58).

Allah beri syarat negara yang berkat itu mesti wujud keadilan sosial dan ekonomi. Ini dijelaskan oleh firman Allah yang bermaksud:

“Dan jika penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami bukakan
kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami) lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka sudah usahakan”. (al-A’raf: 96)

Namun, Allah juga memberi amaran yang bermaksud:

“Maka mereka berpaling ingkar, lalu kami turunkan banjir yang membinasakan dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) dengan dua kumpulan kebun yang berisi pohon-pohon yang pahit buahnya dan pohon-pohon yang jarang berbuah serta sedikit pohon bidara. Demikianlah kami membalas mereka disebabkan kekufuran mereka…” (Saba’: 16-17)

Kalau kita merujuk kepada pemilihan UMNO, boleh kita katakan rosak UMNO rosaklah negara. Sebab, ia adalah parti pemerintah masa kini. Maksiat yang berlaku contohnya amalan politik wang akan merosakkan negara. Pemimpin yang kufur dengan nikmat Allah menjadi penyebab kepada kelaparan dan ketakutan di kalangan rakyat.

Pada masa yang sama, kita perlu menyegerakan penubuhan kerajaan perpaduan untuk menyelamatkan umat Islam dan Melayu. Demokrasi acuan Barat membentuk parti untuk jadi pemimpin negara. Jika ini diamalkan ia jadi pertembungan yang tidak berkesudahan. Sebabnya sistem kepartian jadi penyebab kepada pecah belah.

Sentimen lama dalam politik perlu dibuang. Kita wajib menyahut seruan perpaduan sebagai mana yang sedang diusahakan oleh kalangan pemimpin UMNO dan Pas. Jika ini direalisasikan, golongan pendakwah pun lebih bebas mengkritik sebab tidak akan dilihat bias kepada mana-mana parti.

Buat renungan buat pemimpin politik dan NGO. Antara jawatan dan amanah ?



posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment