Tuesday, May 17, 2016

Bila Melayu Hilang Kuasa

Melayu semakin hilang kekuatan untuk mempertahankan jati diri, hilang kuasa politik, semakin hilang keistimewaan hak yang dalam masa yang sama menghilangkan juga hak Islam pada agen Melayu di tanah Malaysia.
Bukti? Melayu terlalu mudah ‘diguna-guna’ dalam janji dan strategi bukan Melayu atau Melayu yang tidak melihat Melayu pada konteks Islam dengan pelbagai kisah akujanji, persepakatan atau gabungan agenda dan gerakan bersama.
Melayu jauh ketinggalan dalam sektor ekonomi. Menurut Dr Ismail Md Salleh, pada 2004, jumlah pemilikan ekuiti orang Melayu dan bumiputera hanyalah RM100 bilion dan kemungkinan besar menjelang 2020, Melayu dan bumiputera masih tidak mampu untuk mencapai pemilikan ekuiti sebanyak 30%. Satu rumusan ringkas oleh Dr Ismail mengenai 3 faktor yang mengekang pencapaian Melayu dan bumiputera ini salah satunya ialah kelemahan mekanisme dalam melaksanakan agenda Melayu. (Wacana Bulanan DBP dengan Prof Dr Ismail Md Salleh- Ketidakseimbangan Pencapaian Ekonomi antara Kaum di Malaysia; Mengelak Bom Jangka)

Dalam isu pendidikan, bila dibenarkan saja penubuhan IPTS yang majoritinya bukan Melayu, dan tak terikat dengan kaum, senyap tiada siapa yang pertikaikan. Tapi, bila keutamaan dalam pengambilan pelajar di IPTA ditujukan kepada Bumiputera, boleh pula bukan Melayu merungut. Melambak bukan Melayu di IPTS yang jumlahnya telah melebihi 500 buah berbanding jumlah IPTA yang hanya 20 buah dan 24 politeknik bawah kerajaan. Sekarang, monopoli milik siapa? Siapa yang mendesak siapa? Dan siapa yang kena?
Melayu pecah! Hasilnya Melayu bertebar dengan karakter ekstrim, kacau-bilau atau berlepas diri. Itu pecahan masyarakat Melayu hari ini. Dan programmer yang menyusun strategi ini bagai tersembunyi. Tidak nampak siapa ‘kepala’ idea ini kerana Melayu diapit antara urusan bukan Islam atau Islam yang korup. Memang tiada pilihan.
Justeru, bagaimana mungkin kita mengumpul kembali ketuanan Islam pada agen utama bergelar Melayu di tanah Malaysia ini? Sedang konsep pemecahan Melayu dan terkedepannya agenda bukan Islam ini terus  dilaksana, didokong dari masa ke masa.

Mungkinkah lagi kita mengembalikan kekuasaan (siyadah) majoriti agen Islam (Melayu yang sejak berzaman sebati dengan Islam dalam pengamalan hidup) untuk melaksanakan agenda Islam sebagaimana berlaku pada kepimpinan asabiyyah Quraisy di tanah orang Ansar yang berbilang suku pada zaman Rasulullah dulu?
“Pemimpin Islam mesti dari Quraisy”. Ya! Asabiyah Quraisy (Muhajirin) mendapat kuasa kepimpinan di tanah orang Ansar (Madinah) yang bukan disebabkan Quraisy itu mulia dengan utusan Rasul atau  keberkatan kaum. Tapi, rahsia arahan ini adalah kerana kuasa/dokongan yang wujud pada Quraisy dan memberi kekuatan kepada pemimpin serta kuasanya itu akan ditaati. –Muqaddimah Ibnu Khaldun-
Kaum lain masih mampu bersatu pada perkara yang mengancam mereka sekalipun mereka juga berbeza fahaman politik. Mereka bersatu untuk kesamaan hak seperti yang didapati oleh pribumi. Matlamat MCA tak jauh dari DAP; menyediakan yang terbaik untuk kaum Cina. Juga DAP.

Cina bersepakat terutama dalam menjadi penguasa ekonomi di tanah Melayu. Sekalipun orang Cina tersebut buta huruf, tapi mereka akan turut membantu membeli akhbar Cina iaitu akhbar Sin Chew Jit Poh, iaitu antara akhbar yang mempunyai edaran dan keuntungan tertinggi di Malaysia.
Juga, mereka boleh bersatu dalam Perhimpunan Agung Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Dhong Zhong) di Johor Bahru pada 6 November 2012 dan meluluskan 36 usul berhubung politik, pendidikan, budaya, agama dan sosial. Kandungannya sama seperti yang terkandung dalam tuntutan “Suqiu” 1999. Antara 17 tuntutan Suqiu yang telah dikemukan oleh 2,095 NGO Cina ini ialah kesamarataan agama, taraf Bumiputera dihapuskan, menghapuskan sistem ‘kuota’, kesamarataan peluang perniagaan di semua peringkat, serta mengkaji dan memansuhkan Akta Pelajaran 1996 iaitu membenarkan sekolah menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
Bulan Ogos 2010, MCA pernah menggariskan 13 resolusi dalam Kongres Ekonomi Cina yang memuatkan permintaan terhadap kerajaan untuk mementingkan merit dan bukannya kuota bagi memberi peluang kepada semua pihak untuk bersaing secara sihat dan adil.
Perlembagaan dicabar! Hak Islam terkontang-kanting di negara sendiri!
Dan, Melayu tak perlu mudah lupa akan kisah diperlekehkan sehingga mencetus rusuhan kaum 13 Mei 1969 selepas tamat Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.

Berbalik pada kita sendiri. Penyerahan kuasa atau mandat akan datang bakal diberikan kepada siapa?
Kemungkinan 1 ; mungkin kepada orang bukan Islam sekalipun mereka bukan majoriti dan tiada penekanan pada agenda Islam kerana mereka lebih ‘menguasai’ kebajikan rakyat, atau
Kemungkinan 2 ; kepada Muslim Melayu yang berwibawa yang akan tetap membawa agenda Islam.

Bayangkan Bila Melayu Hilang Kuasa. Apa pilihan kita ada ?

 

1 comment:

  1. Halo semuanya!!! Nama saya MRS LISA Brown dari USA. Saya telah scammed oleh berbagai Internet pemberi pinjaman internasional, dan saya kehilangan saya sulit mendapatkan uang berjumlah di 18,170USD. Suatu hari ketika saya sedang browsing melalui internet saya tersandung pada kesaksian Mary Earl yang juga scammed dan akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit yang disebut Beacon Chambers Grup di mana ia akhirnya mendapat pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan aku diberi pinjaman tanpa drama. Menghemat waktu Anda semua drama dan kontak Beacons Chambers Group hari ini di: mgjockers@beaconschambers.com Catatan; setiap pemberi pinjaman kredit menggunakan email gratis seperti yahoo, gmail, hotmail scammers. Awas. Jangan menghubungi mereka.

    ReplyDelete