Andai ada yang berhajat belajar di Perancis, syarat masuk mesti kuasai dan lulus ujian French, bahasa kebangsaan.
Ke Jerman; lulus Deutsche. Jepun mesti lulus dan berbahasa Nippon. Korea lulus dan berbahasa Korea, dan begitulah di kebanyakan negara luar.
Tidak terkecuali ke Amerika Syarikat mesti pula lulus Sejarah Amerika, tidak cukup berbahasa Inggeris sahaja.
Malangnya di Malaysia, Menteri-menteri dari kaum lain-lain dengan bersahaja membakulsampahkan bahasa kebangsaan; Bahasa Melayu.
Terdapat juga usaha mengizin/menerima lulusan Unified Examination Certificate (UEC) ke institusi pengajian tinggi swasta Malaysia dan juga perkhidmatan awam?
Ramai sangatkah lulusan kedoktoran hingga mereka layak dibela untuk diberikan tempat..."for greater good of a few, the national language sacrificed".
Sedang hakikatnya ramai lulusan kedoktoran tidak mendapat tempat menjalani "Housemanship" yang kebanyakan terdiri dari anak-anak bangsa.
Kesinambungan dari itu, apakah "standard" dan sukatan pelajaran dan kelayakan yang dikenakan ke atas "International Schools", di mana ramai anak-anak "aristocrat" Melayu dan orang-orang kaya (dan wannabe) terkinja dan bagai desparado mengejar kelayakan "O Level"?
Adakah keputusan kepujian dalam Bahasa Melayu diutamakan dalam sistem pembelajaran mereka?
Tidak cukup itu, adakah penekanan pengetahuan Agama Islam dan atau latihan renang yang berasingan kepada pelajar lelaki dan perempuan!?
Di sebuah negara yang berdaulat, mutakhir ini, Perkara 152 semakin dirobek, dikikis, diruntuhkan sedang "lawmakers" berpeluk tubuh atau lebih tepat lagi, tidak kisah. Kononnya itulah kehendak ramai.
Siapakah Menteri-menteri tanpa Raja-Raja dan negaranya. Siapalah Menteri dan pemimpin tanpa kuasa diizinkan dari perjanjian/dokumen sejak tahun 1791 hingga 1965 yang dimeterai melalui Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dan Perlembagaan Persekutuan Malaysia?
Perkara 159 (5) turut menyatakan sebarang pindaan hanyalah dengan perkenan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja dan Sultan yang menganggotai Majlis Raja-Raja.
Benarkah terdapat ramai lulusan yang terpinggir kerana syarat sebagai seorang rakyat Malaysia? Bilangan mana yang ramai? Teliti kembali demografi "brain drain" yang dibawa pulang hasil usaha Talent Corps...kenapa anak Melayu disisih dan dibezakan ganjaran pulang?
Begitu mudah, amanah dan tanggungjawab yang ditagihkan dari rakyat dan pengundi dipandang sepi, di kalangan Wala' dari kalangan pemimpin Melayuku.
Layakkah terutama mereka yang "tidak remaja", tidak "situational centric", tidak peka tetapi leka dengan sokongan palsu bilangan kecil, untuk terus diberi peluang memimpin?
Berkata benarlah, walaupun pahit untuk ditelan. Bukan mengharapkan simbol dan adat sebagai pendamping untuk maruah diri.
Tambahan saya kemukakan dua isu yang timbul melibatkan pembelaan ke atas peluang anak bangsa Melayu Bumiputera.
1. JPA telah menggalakkan dan tidak menjanjikan biasiswa dan peluang pekerjaan kepada mereka yang layak di pusat pengajian luar dan dalam negara, namun lebih 1,000 orang bakal lulusan perubatan pelajar ini tidak diberikan peluang untuk menjalani Housemanship di hospital kerajaan atau swasta.
Tindakan tidak prihatin kepimpinan Melayu yang terkesima dan terhasut dengan sokongan kaum lain2 hanya menggelapkan masa depan mereka sekaligus, mengakibatkan golongan ini terpaksa mencari rezeki luar dari bidang pembelajaran dan bakal bertindak tidak menyokong dasar yang sediada.
2. Kementerian Pendidikan Tinggi telah membuka kuota lebih 36% kemasukan kepada pelajar baru tahun 1 - 5 kepada kaum lain2, di dalam bidang kejuruteraan petrochemical engineering. Tindakan ini menyebabkan kemasukan pelajar dari anak Melayu Bumiputera terpaksa dikurangkan. Lantaran kepakaran yang mampu menempatkan Melayu Bumiputera di persada dan selaras Agenda Pemerkasaan Bumiputera hanyalah satu omongan dan mengasyikkan masyarakat.
Kedua-dua senario ini berlaku, berlaku dengan izin dan dibenarkan berterusan, dilihat satu langkah untuk menggotakan tuntutan kaum lain sedang Melayu Bumiputera terus merintih di tanah tumpah darah keturunannya.
No comments:
Post a Comment