Friday, December 5, 2014

Tolong Jangan Khianat Melayu !


Siapa Khianat Melayu ?

Cetusan idea ini muncul apabila berborak bersama sahabat seperjuangan lantas menimbulkan persoalan siapakah yang sebenarnya khianat pada Melayu?

Apakah kita lupa melihat bandar Kuala Lumpur itu sendiri, berapa banyak bangunan yang tergadai terjual kepada usahawan Cina yang mempunyai tempat tertinggi di mata kepimpinan Melayu. Kita lihat kehadiran agensi kerajaan seperti Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) yang kini bergelar UDA Holding Berhad, tanyakan kepada mereka berapa banyak tanah yang telah mereka cagar dan jual lantas kini segi tiga emas Kuala Lumpur itu sendiri seakan "China Town" kecuali bangunan UDA yang terletak di Jalan Imbi.

Kita belum meneliti peranan Peladang, FAMA, Nelayan dan beberapa pertubuhan peladang yang sebenarnya memeras ugut petani kecil lantas membenarkan kapitalis membolot kekayaan hanya sebagai orang tengah. Lihat bagaimana mereka memeras petani seperti penternak ayam lalu menyalurkan hasil belian murah mereka kepada peraih - peraih Cina yang menjadi saluran pembekal kepada pasar - pasar besar seperti Giant, Tesco dan Care Four. Di mana orang - orang Melayu yang sebenarnya menjadi penggiat ekonomi tersebut ?

Nelayan adalah satu contoh klasik pemerasan agensi kerajaan ke atas penggiat ekonomi tersebut. Berapa ramai sebenarnya nelayan berbangsa lain di Malaysia ini? Siapa pula yang menjadi pembekal utama sumber ikan di negara kita ini? Siapa pemegang utama menjadi pembekal kepada pasar - pasar utama negara kita ini khususnya pasar 'hyper" . Sekali lagi persoalan yang timbul ialah di mana kedudukan Melayu dalam kerancakan ekonomi negara ini ?

Sebenarnya apa yang berlaku adalah agihan tidak seimbang antara Melayu itu sendiri. Sungguhpun pembuat dasar sentiasa memikirkan kepentingan Melayu tetapi Melayu dalam agensi kerajaan sendiri hanya memikirkan diri sendiri lantas sanggup melakukan apa sahaja untuk diri sehingga mengorbankan Melayu lain.

Melayu berada dalam apa yang saya kategorikan sebagai "sakai" dalam ekonomi negara kita ini. Cuma segelintir Melayu yang DIKAYAKAN untuk menjadi pemangkin petunjuk bahawa Melayu itu sudah berjaya di bumi Malaysia. Dengan menjadikan beberapa Melayu yang terpilih menjadi kaya maka indeks keseluruhan pegangan Melayu individu dan kerajaan akan menunjukkan kekuatan palsu MELAYU dalam ekonomi negara.

Setakat hari ini kejayaan perkongsian kuasa itu di lihat dari segi pembangunan fizikal negara dan bagi saya adalah selama mana kita masih hidup harmoni dari tarikh 13 Mei 1969. Perkongsian kuasa dalam erti yang sebenarnya tidak wujud bagi kaum Cina dan kaum - kaum lain di Malaysia. Apa yang ada hanya satu gimik pilihan raya yang mahukan undi dari bangsa lain kepada Barisan Nasional termasuk UMNO yang kini merosot secara mendadak sokongan orang - orang Melayu terhadap partinya.

Dalam erti kata yang lain undi Cina amat di perlukan bagi membolehkan Melayu terus hidup dengan sebilangan kecil kepimpinan tertinggi memegang kuasa politik. Ini sebenarnya tidak dapat di sangkal oleh kerajaan memerintah dan sekiranya kita lihat perpecahan politik antara kaum Cina - MCA dan DAP, maka peratus perpecahan ideologi politik mereka amat kecil berbanding dengan peratus perpecahan dari sudut ideologi politik Melayu yang merangkumi UMNO-PAS dan KEADILAN. Sebenarnya ini sepatutnya menggerunkan kita.

Kita juga dapat melihat dari bahawa penyandang jawatan penting politik dari Setiausaha Politik, Timbalan Menteri dan Menteri memang sudah terbahagi dan peningkatan kaum - kaum lain kini semakin subur dalam politik negara ini. Kesuburan kehadiran mereka memang menunjukkan penyatuan dalam pemerintahan tetapi asas nya masih sama - pemberian hak politik kepada bangsa - bangsa lain di buat berteraskan perkongsian kuasa yang menjerumus kepada pemberian kuasa orang - orang Melayu tanpa pulangan yang menguntungkan kita.

Melihat dari sudut yang lain pula, apakah ada keseimbangan perkongsian kuasa politik dengan ekonomi dalam negara ini. Apakah berlaku peratusan yang sesuai dalam kita mengorbankan kuasa politik dan mereka mengorbankan kuasa ekonomi? Apakah mereka dalam industri - industri besar sanggup menerima kontraktor - kontraktor Melayu atau semestinya mereka mendahulukan bangsa mereka yang mereka anggap lebih berkaliber dalam melakukan sesuatu kerja kontrak.

Bagi memudahkan andaian, rumah banglo untuk orang Cina di siapkan oleh kontraktor Cina dan rumah banglo orang - orang Melayu turut di siapkan oleh orang - orang Cina. Kenapa, kualiti kerja ? Mungkin tetapi peluang langsung tidak di berikan sehinggakan kontraktor kecil bumiputera tersebut terus melukut di tepian gantang. Yang lebih menyepikan kita adalah barangan kontrak pembinaan, sekiranya kontraktor Melayu yang di lantik harus merujuk kepada "hardware" bangsa Cina yang mendominasi perniagaan tersebut.

Siapa pula yang berani menyangkal bahawa sekarang ini kuasa politik di pegang oleh dalang - dalang yang mempunyai kekuatan ekonomi? Seperti yang telah saya katakan sebelum ini kekuatan ekonomi dapat meletakkan tanda harga pada kuasa politik yang di pegang oleh orang - orang Melayu. Apakah ini satu kenyataan palsu atau sebenarnya kalau kita lebih terbuka berdiskusi mengenainya maka kita ketahui bahawa rasuah adalah alat yang menjadi kuasa sebenar bagi membeli kuasa politik negara ini. Siapa pula yang jadi majoriti perasuah dalam negara ini? Kita belum mengkaji atau mendapatkan statistik menyeluruh tetapi dari pengamatan kita, siapa yang sering di tangkap sebagai penerima rasuah dan siapa pula yang menjadi pemberi.

Mari kita lihat :

- Majoriti penagih dadah yang berada di Pusat Pemulihan adalah dari belia - belia Melayu.

- Majoriti mereka yang menerima rasuah sekiranya di amati secara terbuka tanpa statistik khas adalah orang - orang Melayu.

Salahkan kenyataan di atas. Apakah sebenarnya masalah orang - orang Melayu, apa kah sebenarnya masalah pemimpin - pemimpin Melayu?

Sebenarnya jawapan kepada beberapa persoalan di atas ada kepada kepimpinan Melayu itu sendiri. Kepada siapa projek - projek di salurkan dan kepada siapa di beri kontrak - kontrak mereka juga yang tahu. Kedudukan Melayu dalam politik serta bagaimana hambanya Melayu kepada ekonomi negara ini, mereka juga yang tahu. Perkongsian politik yang di berikan, mereka juga yang tahu mengapa.

Apakah mereka menjual bangsa mereka sendiri? Apakah Melayu tidak mampu, atau sebenarnya mereka yang di beri peluang untuk maju adalah mereka yang akan memajukan individu yang memegang kuasa politik. Sebenarnya di mana kesalahan kita kalau kita bandingkan dengan pemegang lesen komunikasi CELCOM yang kini merosot berbanding dengan pemegang lesen Maxis yang kini subur sungguhpun CELCOM adalah syarikat pertama memegang lesen tersebut. Apakah tidak langsung kita kaji mengenai individu yang menjadi tunjang utama dalam CELCOM sebelum penjualannya. Mungkin tidak salah kalau saya katakan - Melayu itu adalah antara Melayu yang terbodoh di dunia ini. Begitu juga Syarikat Penerbangan Malaysia MAS berbanding dengan Syarikat Penerbangan Air Asia. Apakah tidak boleh sekali lagi saya katakan bahawa Melayu yang menunjangi MAS sebelum "bail out" kerajaan adalah Melayu yang terbodoh di dunia.

Tanyakan pula kepada Melayu - Melayu yang menjaga kutipan TOL, apakah syarikat mereka mempunyai hasrat untuk membangkitkan mereka dengan memberi kemudahan pembelajaran, kursus dan sebagainya untuk menjamin masa depan mereka atau syarikat yang telah untung berbillion tersebut lebih rela melihat anak - anak Melayu menghulur tangan mengutip tol.

Tun M sudah mula mempertikaikan TPPA dan 1MDB serta dasar kerajaan yang di dapati memberi pengaruh negatif kepada negara melalui blog chedet.cc. Malaysia mula di beri tekanan oleh negara kuasa besar dunia dengan Kes MH17 dan MH370. Matawang Malaysia merudum teruk seperti tahun 1997/98.Tolong berlaku jujur dengan situasi ekonomi sekarang dan jangan mempermainkan angka import dan eksport yang di lihat retorik dan tidak signifikan dengan situasi masa kini. Bagaimana untuk ahli UMNO dan rakyat SOLIDARITI untuk mempertahankan pemimpin jika kualiti seperti ini di tunjukkan. Saya sanggup di gelar "friendly fire dan bangang" daripada membiarkan anak cucu kita nanti kencing di atas kubur kita.

Terlampau banyak persoalan dan terlampau banyak yang boleh di lakukan - cuma apabila diri mendahului segalanya - di tambah dengan ketamakan - maka di gadai nya bangsa. Dan satu pesanan khusus saya - UMNO martabat kan bangsa dan jangan menggadaikannya.

No comments:

Post a Comment