Sunday, December 13, 2015

PAU 2015-Pandangan rakyat marhein

‘Peremajaan Umno’ dengan ungkapan istilah JIL Umno dahulu pernah di ucapkan pada PAU 14.

Di mana yang hendak dikatakan peremajaan Umno. Yang dimaksud ‘remaja dan peremajaan’ adalah diukur bukan sahaja usia mereka tetapi dengan nilai, aspirasi dan cita-cita golongan muda. Bolehkah kita bayangkan seangkatan anak muda berusia di bawah 30 tahun contohnya, tetapi mempunyai ‘worldview’ yang feudal, aristokratik, rasis dan fasis dan sangat ekstrem seperti dari segi pegangan agama dan pembawaan kehidupan.

Di situ paradoksnya kalau bercakap tentang ‘peremajaan’ tetapi tidak diberikan ‘pencerahan’ yang diperlukan bagi membolehkan potensi mereka dikembangkan dan menjadi anasir yang menyatukan umat dan bangsa-negara.

Di sini letak kegagalan ‘peremajaan Umno’ yang sangat ‘superficial’ dan tertumpu hanya kepada peralihan generasi untuk ‘jawatan’ atau dengan kata ‘kuasa, pengaruh dan kemewahan’ tetapi tidak berangkat meninggalkan segala tradisi dan ‘baggage’ Umno yang usang dan mengaibkan.

Rakyat tidak berhajatkan JIL Umno yang berperangai Umno lama yang didakwa umum ‘membolotkan kekayaan dan memperkaya kroni’.

Apakah saya merekayasa kesemua ini? Semua sudah tahu setiap legasi membawa kekayaan masing-masing dan tertulis dalam media arus perdana dan media baru.

Ada suara rakyat kecewa PAU 2015 tidak membahaskan perkara-perkara yang bersabitan 1MDB dan gejala kewujudan kaya-miskin! Apa perlu mengangkat isu-isu negara dan nasional ini, kalau pun tidak perlulah diulangi menyebutkan kegelojohan dan kerakusan penguasa ? Mana Jho Low dan seangkatan dengannya masih bersembunyi?

Sebab menyebut dan mengangkatnya isu-isu ini akan menginsafkan ‘JIL Umno’ akan kepincangan tadbir-urus dan tuntutan pentadbiran yang bersih, telus dan bertanggungjawab. Untuk mendapatkan kembali sokongan rakyat, bukan sahaja sokongan orang Umno diperlukan, bahkan Umno mesti menyatakan bahawa mereka telah sedar dan berani mengaku kesalahan dan kesilapan lampau dan mahu berubah.

Pastinya kepercayaan rakyat yang telah tertipu kesekian lamanya ini, tidak boleh dipulihkan dengan hanya laungan slogan “Hidup Melayu” atau pengenalan kalimat-kalimat besar seperti Solidariti, Peremajaan dan Silaturahim wahai Presiden Umno!

Saya memuji perwakilan Pemuda dan Puteri yang secara terus membawa masalah rakyat daripada isu jalan kaki hingga ke pengangkutan awam. Rakyat kini terpaksa menanggung beban yang amat teruk impak daripada kejatuhan mata wang dan ekonomi dunia. Jika UMNO tidak membawa masalah rakyat siapa lagi?

Saya telah membaca pendedahan Laporan Transparency International Malaysia (M-TI) baru-baru ini yang menyenaraikan ‘Orang dan Parti Politik’ yang paling korup berbanding kelompok kerjaya yang lain termasuk Polis dan Kastam.

Kemudiannya disusuli pula oleh kenyataan media beberapa hari berikutnya dengan menyebutkan “parti politik kebelakangan ini semakin korup”.

“Parti politik kini diakui lebih banyak dicemari masalah rasuah kerana ramai ahli politik guna kedudukan kumpul kekayaan peribadi.”

Siapa Yang Tumbang Selepas Perhimpunan Agung Umno?

Kelincahan gelagat dan pidato Presiden dan kuasa MT menyekat suara Timbalan Presiden PAU 2015 di lihat satu sekatan kebebasan bersuara yang menyekat suara akar umbi. Sukar untuk dinafikan, baik oleh kawan atau lawan cara ucapan umum atau ‘public speaking’ pemimpin Umno ini semacam mereka itu ‘finalis’ dalam ‘pertandingan’ untuk merebut siapa juara pemidato dalam Umno.

Sesekali terasa mual pulak bila berlebih-lebihan atau ’over’ . Membaca dari dalam media sosial pula (Fb dan blog) semacam mengesahkan hakikat tersebut dan setiap ’kumpulan’ cuba mengangkat ‘bosnya’ serentak memperlekeh ‘pesaing’nya.

Pemimpin Umno ini tersilap dalam menanggapi apa yang dihajati dan diharapkan oleh seluruh rakyat di negara ini. Ya, rakyatlah yang bertanggungjawab menentukan sama ada Umno-BN terus memerintah atau di jadikan pembangkang di peringkat Persekutuan nanti.

Jelasnya kedua-dua mereka telah tersasar kerana hanya bermain dalam gelanggang Umno pada PAU itu, khususnya di penggulungan. Inilah apa yang dikatakan, dengan izin, ‘Playing to the gallery’.

Malangnya kalau pun semua ahli dan perwakilan dalam PAU, memberi ‘standing ovation’, bertepuk-sorak dan bertempek meneriak ‘Hidup Melayu’ sekuat-kuatnya, akan tetapi kalau rakyat dan pengundi diluar ‘gallery-gelanggang’ itu, menolak Umno-BN, maka pemimpin ini berserta seluruh pimpinan parti dan barisannya akan bakal tersungkur dan tumbang!

Justeru, saya mahu mengulas secara lebih substantif menghuraikan kenapa dan bagaimana mereka telah gagal mengekploitasi semaksimanya tumpuan seluruh rakyat terhadap PAU tempoh hari. DS Najib ada menyebut akan perihal itu, tetapi beliau sendiri lebih pentingkan ‘style’ dan gaya dengan membela isu yang yang terpalit pada dirinya secara logikal dan berfakta. Rakyat masih bertanya siapa Jho Low yang hilang hingga kini dan siapa penderma? Siapa jadi mangsa untuk menjawab persepsi ini jika bukan ahli UMNO akar umbi ?

Jelasnya yang paling kecewa adalah rakyat. Umum mengetahui rakyat adalah tidak pentingkan ‘style’ dan ‘bahasa yang berbunga-bunga’. DS Najib sejak dulu nak menandingi ketua pembangkang dan kini dengan suara timbalannya pun nak di sekat.

Amat mengecewakan rakyat adalah kerana bukan pemimpin tertinggi parti itu sengaja tidak menyinggung perihal 1MDB, isu itu tidak juga dibangkitkan oleh mana-mana perwakilan yang berucap.

PAU mempamerkan Umno yang sedang gusar dan dalam serba ketakutan untuk menghadapi pilihan raya umum ke-14. PRU ke-14 itu masih jauh tetapi Umno dikejar dan dihambat dengan igauan yang sampai ke tulang.

Dalam serba keserabutan fikiran inilah terserlah fenomena ‘neurosis dan paranoid’ pimpinan Umno. Dengan kekangan ruang, saya hanya mampu memilih satu isu besar sahaja dahulu.

DS Najib perlu memilih untuk meyakinkan rakyat bahawa Umnolah pejuang Islam dan konsisten dalam mendukunginya.

Umno masih lagi punya menteri-menteri, menteri-menteri besar yang sama ada telah sabit kesalahan mahupun dalam proses atau selepas perbicaraan kerana amalan rasuah dan pecah amanah dalam kes-kes seperti PKFZ dan NFC, bersedia membuat dakwaan bahawa segala-galanya mereka telah lakukan atas nama Islam dan dalam penghayatan

Hanya instrumennya sahaja ‘syariah-komplian’, sama ada dalam PKFZ, NFC dan 1MDB dan lain-lain, tetapi penipuan, dengan harga yang sangat ‘bolated’, curang dan culas adalah segala muamalat yang bertentangan dengan Syariat Islam! Sila perhatikan ayat Allah SWT:

“Dan Janganlah kamu makan (atau mengambil) hak dan harta(orang lain) di antara kamu dengan cara yang haram"

Selemah-lemah iman adalah menegur dengan hati. Saya sayangkan UMNO dan rakyat Malaysia.

Demi Agama, bangsa dan tanah air !

Salam Perjuangan



No comments:

Post a Comment