Sunday, November 1, 2015

Tolak adu domba dan fitnah !

Dunia politik menggunakan kaedah "divide and rules" satu strategi untuk menghancurkan salah satu pihak untuk untuk mengekalkan jawatannya. Tidak kira dari parti politik dan NGO sekalipun di lihat menggunakan senjata ini yang di lihat menimbulkan prasangka dan fitnah antara sesama ahli.

Salah satu cara yang sering dilakukan adalah politik adu domba atau politik pecah belah. Sebenarnya perkara ini telah menjadi salah satu kebiasaan yang sudah lama digunakan sejak zaman dahulu walaupun pengadu domba tahu perkara ini fitnah dan berdosa besar. Pada awalnya banyak kerajaan hancur akibat politik adu domba khususnya pada zaman penjajahan Portugis dan Belanda sehingga lahirnya Si Kitul dan Mandeliar.

Tidak perlu lihat dari skop yang luas tetapi berdasarkan pengalaman saya dalam NGO sudah cukup membuatkan saya lebih matang. Contohnya pada situasi tersebut ada satu pihak berjanji ingin beri sesuatu , ada lagi satu pihak berkata pihak tersebut ingin memegang jawatan tersebut , ada pihak tersebut itu calon terbaik kerana hasil perkaderan , orang tersebut dah jalinkan hubungan dengan orang atasan sehingga yang paling ekstrim mengatakan bahawa seseorang itu bekerja kerana jawatan. Secara ironinya semua maklumat itu di sampaikan oleh orang yang sama kepada orang berbeza untuk mewujudkan pertelingkahan. Sebagai orang Islam saya lebih bersifat husnudzon iaitu dengan bersangka baik dan berdoa agar Allah memberi taufiq dan hidayah kepada orang tersebut agar berubah.

Pendapat saya buatlah sesuatu niat kerana Allah dan ingat amanah itu pasti akan di tanya oleh Allah s.w.t. Balasan bagi orang yang bersikap adu domba adalah api neraka sehingga pihak tersebut meminta maaf pada orang yang di adu domba sehingga menimbulkan fitnah tersebut.Dunia ini persinggahan sahaja dan akhirat kekal abadi.

Namun cara satu ini tetap digemari oleh orang politik atau pemimpin yang ingin memecah belah kelompok pengikut untuk kekal berkuasa. Akhirnya, pihak yang mempercayai adu domba tersebut meraih keuntungan yang besar akibat perpecahan yang dialami. Adakah laungan penyatuan Melayu retorik semata-mata jika Melayu sendiri mengamalkan politik pecah-belah ?

Politik adu domba kerap terjadi dimana banyak perpecahan yang terjadi antara banyak pihak akibat sebuah hal yang tidak dapat di ketahui kebenarannya. Untuk menghindari adu domba, setiap orang perlu lebih bijak dalam menyingkapi sebuah masalah yang belum tentu benar akan kebenarannya dan sentiasa berusaha memohon petunjuk daripada Allah s.w.t.

Kadangkala kita tidak sakit di tikam dari hadapan kerana kita dalam keadaan bersedia tetapi amat sakit sekali di tikam dari belakang kerana kita dalam keadaan alpa. Benar kata hukama kita tidak perlu takut dengan musuh tapi kita perlu takut dengan orang yang terhampir dengan kita. Hanya Allah tempat kita berserah dan meminta pertolongan.

Salam Perjuangan !!!


No comments:

Post a Comment