Thursday, October 29, 2015

Maruah Melayu bila di hina ?

Kalau kita pergi ke muzium Singapura, pertama kali kita melangkah, (ditulis), ‘Melayu bodoh..Melayu rasuah..Melayu lanun…Melayu perompak’, itulah imej yang diberi Singapura kepada setiap pengunjung muzium itu, meracuni pemikiran rakyat dia sendiri (dan) pelancong.

Oleh kerana itulah Melayu ini dibenci di luar negara kerana bangsa kita ini terutamanya Singapura ni, mereka amat mencemburui bangsa Melayu ini.

Buku susunan Profesor Madya di Jabatan Sejarah NUS, Timothy P. Barnard yang diterbitkan pada 2004 mendakwa kaum Melayu tiada asas untuk menjadi kaum yang nyata kerana ia adalah campuran daripada kaum-kaum lain.Ekoran itu, buku berkenaan mencadangkan kaum Cina dan India di Malaysia diberikan taraf bumiputera kerana orang Melayu sebenarnya berasal daripada salasilah kedua-dua kaum itu.

Menurut kajian dan pembacaan saya mendapati masyarakat Semang dan Senoi berasal daripada manusia asal di Afrika yang berhijrah ke rantau ini sejak 65,000 tahun dahulu.

Kumpulan yang telah berhijrah ke Benua Sunda ini merupakan nenek moyang kepada manusia moden hari ini termasuk di Asia Timur dan Amerika.

Kajian juga mendapati orang Jawa, Dayak, Batak, Champa, Madagascar dan Polynesia juga mempunyai genetik asal daripada Semang dan Senoi dan oleh itu mereka juga orang Melayu.

Cuba kita lihat sejarah Melayu siapa yang mengelilingi dunia yang di gelar "Henry The Black" atau Panglima Awang. Kita perlu berbangga dia berbangsa Melayu !

Cuba kita lihat sejarah kapal "Flor De Amar" milik Belanda yang menjarah harta kerajaan Melaka yang kini tenggelam di lautan yang bernilai hampir 2.6 Billion. Harta itu berupa patung emas dan hakmilik istana kerajaan Melaka kerajaan terhebat pada masa lampau. Siapa pemilik harta itu kalau bukan orang Melayu?

Cuba kita fikir kenapa Universiti Al Azhar Mesir pelopor Ahli Sunnah Waljamaah memilih cawangan Universiti mereka yang kedua di Malaysia sedangkan banyak lagi tempat lain mereka boleh pilih? Ini kerana mereka mempercayai bahawa bangsa Melayu atau Jawi bangsa yang terbaik !

Ustaz saya yang belajar di Madinah dan Mekah pernah mengatakan antara pemilik tiang-tiang di sana untuk menyampaikan ilmu ada kalangan guru dan ulamak adalah bangsa Melayu. Banyak buku-buku dalam tulisan Jawi Melayu seperti penulisan Syeikh Idris Marbawi , Bahrol Mazi , Syed Jitra melalui kitab Tafsir Arab terkenal Nurul Ihsan merupakan orang Melayu. Hebatnya bangsa Melayu ! Banyak lagi kehebatan bangsa Melayu jika kita kaji sejak dulu lagi.

Saya harap Melayu perlu menyemarakkan kembali semangat Melayu dan membuatkan mereka tidak lagi malu menjadi Melayu yang mengikut sejarah, panggilan ini bermaksud 'orang gunung'. Kita sudah puas di hina dan di rendahkan martabat oleh bangsa luar. Tidakkah kita terfikir kenapa bila kita jumpa mat saleh kita akan panggil mereka "Sir" atau tuan sedangkan mereka bukan tuan kita? Cukuplah kita di hina oleh penjajah luar dari segi mental. Jangan biarkan mereka menulis lagi sejarah Melayu !

Hidup Melayu biarlah Hidup yang bermartabat !



No comments:

Post a Comment