Wednesday, May 27, 2015

Relevankah Joshua Color Revolution ?

Joshua Wong hanya ‘icon color revolution’ yang dicaturkan oleh pemain-pemain politik global.

Color revolution bukan perkara baru, ia adalah cubaan untuk mengubah landskap politik dunia apabila pemain politik di negara negara tertentu sudah tamat tempoh.

Justeru, generasi muda perlu bijak menganalisis keadaan semasa, peka dan prihatin akan setiap aspek yang berkaitan dengan kedaulatan negara.

Jangan kerana kita marah disebabkan kelemahan kerajaan sedia ada maka digadai seluruh kedaulatan negara ini.

Joshua dijadualkan akan hadir pada 30hb Mei ini bersama aktivis Singapura, Han Hui Hui untuk berjumpa dengan Demonstran Muda Malaysia di Bangi tetapi telah di tahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang oleh pihak imigresen dan dihantar pulang.

Belia hari ini perlu mempunyai visi dan berjiwa besar, bangunkan negara mengikut acuan sendiri yang berpandukan syariat Islam.

Belia perlu mengambil iktibar pada setiap jatuh bangun negara lain sebagai panduan membangunkan semula tamadun kita.

Color Revolution sebelum ini dicanang seluruh pemerhati politik antarabangsa sebagai usaha kerajaan Amerika di dalam menyebarkan agenda demokrasi yang mengikut acuan barat dan mengakibatkan kesan yang teruk di negara Timur Tengah.

Joshua kini baru berumur 18 tahun dan diangkat sebagai ‘Top 50 The Most Influential Leader by Time Magazine’

Adakah gerakan sulit pihak-pihak di Malaysia sudah mula mengerakkan gerakan terancang untuk mengulingkan Kerajaan melalui revolusi setelah mereka gagal mengulingkan Kerajaan melalui pilihan raya dan demonstrasi jalanan?

Joshua Wong juga di kenali sebagai pengasas 'Umbrella Revolution' . Joshua semasa berumur masih 17 tahun menjadi idola baru mengalahkan Jacky Chan, Andy Lau, Aron Kwok dan sederet artis beken lain yang ada di Hong Kong. Joshua bukan artis tetapi membuat China menggelar dia sebagai “EKTRIMIS”

Di sebuah wawancara, Joshua pernah mengatakan, "If student don't stand on the front line, who else can?" Dan sekarang banyak sekali mahasiswa yang mendominasi di jalanan.

Kini banyak Joshua-joshua di jalanan Hong Kong yang teriak lantang dan berani menuntut kebebasan kepada pemerintah China. Mereka tanpa senjata tajam, hanya bermodal payung, topeng dan kacamata. Mereka tidak ingin menjatuhkan Hong Kong dan hanya menuntut kebebasan demokrasi yang telah dirampas oleh China tetapi akhirnya telah menggugat ekonomi Hong Kong.

Adakah kita ingin melahirkan lebih ramai joshua ?

Adakah ideologi ini sesuai untuk di praktikkan di sebuah negara Islam ?

Adakah relevan protes "Color Revolution" ini di amalkan di sebuah negara Islam dan negara demokrasi ?


No comments:

Post a Comment