Thursday, August 27, 2015

Adakah BERSIH itu BERSIH ?

Saya berpandangan kehadiran gerakan sivil di negara ini adalah perlu bagi memastikan wujudnya sistem semak dan imbang dan berupaya menyemarak dan mematangkan lagi sistem demokrasi di negara ini. Kehadiran NGO BERSIH pada awalnya yang berjuang untuk menegakkan lima perkara iaitu pilihan raya adil dan bersih, kerajaan yang telus dan berintegriti, hak untuk berdemonstrasi, memperkukuhkan sistem demokrasi berparlimen dan prihatin terhadap ekonomi negara adalah sesuatu yang dirasakan relevan dengan persekitaran dunia sekarang.
Melalui tuntutan itu, kerajaan melalui pelbagai agensi dilihat sentiasa berhati-hati dalam setiap tindakan yang diambil serta komited untuk memenuhi tuntutan itu. Penubuhan beberapa suruhanjaya seperti SPAD dan RCI, pemansuhan undang-undang lapuk seperti ISA dan lain-lain lagi adalah antara beberapa tindakan drastik yang dibuat oleh kerajaan untuk memenuhi tuntutan NGO BERSIH yang berjuang menuntut keadilan dan ketelusan kata mereka.

Namun, di celah-celah penambahbaikan ini, didapati NGO BERSIH melalui beberapa siri perhimpunan mereka terutamanya dalam Perhimpunan BERSIH 3.0 tahun 2012 dikesan telah bersikap keras dan melampaui jangkaan semua pihak yang cintakan keamanan, kedamaian dan keadilan.
Dalam perhimpunan itu, rakyat secara umumnya menjadi saksi akan kerakusan segelintir peserta-peserta BERSIH 3.0 merosakkan kemudahan awam, menyerang kenderaan polis dan bertindak di luar batasan perhimpunan amam yang diwar-warkan oleh penganjur BERSIH sebelum itu. Kini BERSIH 4.0 dijangka kembali semula dengan kehadiran puluhan ribu penyokong mereka di Bandaraya Kuala Lumpur mulai 29 hingga 30 Ogos 2015. Persoalan utama yang bermain di benak fikiran ini, apakah motif utama mereka? Adakah mereka mempunyai niat lain di belakang tabir?

Di Malaysia polis telah dijadikan kambing hitam oleh para perusuh. Perusuh turut melancarkan provokasi bagi menaikkan kemarahan agar melakukan kekerasan terhadap mereka. Provokasi itu sebenarnya tidak berjaya mempengaruhi pihak polis, pihak polis menumpukan langkah menyuraikan rempuhan dan keangkuhan penunjuk perasaan.

Jelaslah, langkah awal yang tersusun—mengesani lebih awal cara perusuh bakal bertindak telah menyelamatkan Malaysia daripada kancah konflik yang lebih besar. Cuma antara rusuhan di London dan Malaysia, pihak polis London lebih cepat membawa mereka yang ditangkap ke muka pengadilan, manakala di Malaysia masih meneliti fakta kes. Dan, inilah perbezaan besar sehingga sikap anarki yang ditunjukkan itu bertukar menjadi suatu perjuangan yang mempunyai impak besar kepada pembangkang, menaikkan ego mereka. Di London, semakin sehari semakin ramai mereka yang dikesan melakukan jenayah itu dikesan dan dibawa ke muka pengadilan.

Apabila lambat mengambil tindakan undang-undang, maka semakin banyak keburukan kerajaan akan dijadikan bahan provokasi dan seterusnya mengheret kepada pemesongan fakta yang kurang tepat, yakni dari kesalahan melakukan perhimpunan haram kepada kezaliman pihak polis. Itulah yang terjadi ketika ini, media baru telah berjaya membangkitkan cognitive surplus dan tokoh tambah itulah sebenarnya telah menyebabkan pengurusan persepsi rakyat menjadi semakin sukar. Meskipun kerajaan terus melancangan perang di alam siber, strategi dan teknik perang propembangkang lebih memberikan kesan, mendapat jumlah hit yang tinggi.

Mereka memang amat mengharapkan kesan yang lebih besar berbanding perhimpunan Bersih 1.0 yang beberapa bulan sebelum pilihan raya ke-12 diadakan. Pilihanraya umum ke-14 bakal berlangsung kurang 24 bulan menurut jangkaan—momentum itu akan memberikan harapan mencapai kemenangan dan mampu merampas kuasa pentadbiran negara.

Yang menariknya, Britain sudah mula memikirkan kesan buruk ICT – telefon pintar dan laman sosial, sedangan Malaysia sejak kemunculannya lagi sudah mengambil lakah berjaga-jaga. Jika cadangan mengharamkan telefon pintar dikuatkuasa, maka tentunya Britain akan menjadi negara yang amat takut dengan tindakan oleh rakyatnya sendiri. Britain tentunya akan menggubal undang-undang untuk menyekat atau mengharamkannya, tetapi di Malaysia, ia masih boleh dikesan kerana persiapan undang-undang telah pun disediakan sejak mendapat petunjuk akan adanya masalah jika penggunaan alatan tersebut diberikan kebebasan tanpa had.

Pada pendapat saya perhimpunan kali ini akan menjadi medan tunjuk perasaan anti kerajaan yang di lihat akan memberi impak besar kepada sosioekonomi jika tidak di bendung dengan lebih awal. Persoalannya adakah kita sudah bersedia menghadapi cabaran ini ? Apakah peranan ahli politik kita ? Apakah peranan media ? Adakah Bersih ini cukup Bersih ?

No comments:

Post a Comment