Thursday, July 6, 2017

Relevankah menyeru memegang anjing ?


1. Adalah perbuatan yang baik apabila kita mendidik masyarakat tentang agama, terutama tentang perkara-perkara khilaf dikalangan ulamak. Kita boleh berdiskusi dan berbicara tentang khilaf-khilaf ulamak. Tiada masalah. Malah menyampaikannya adalah sesuatu yang dituntut. Jadi terpulang kepada masyarakat untuk menilai.

2. Ada dua isu apabila kita berbicara tentang program memegang anjing. Pertama : Hukum pegang anjing.
Kedua : Hukum memelihara anjing.

3. Hukum pegang anjing : Perkara ini khilaf dikalangan ulamak. Ada yang kata keseluruhan tubuh anjing itu najis. Ada yang kata adalah hujung lidah itu najis. Secara peribadi, saya mengambil pendapat hujung lidah itu najis. Sebab itu pendapat yang lebih kuat. Namun jika ada yang kata seluruh tubuh anjing itu najis, kita raikan.

4. Hukum memelihara anjing : Sebagaimana yang kita tahu, kita boleh memelihara anjing hanya dengan tujuan memburu ataupun menjaga tanaman. Namun tidak pula kelonggaran diberikan untuk menjadikan haiwan peliharaan.

5. Terdapat ancaman apabila kita berdampingan dengan anjing tanpa keperluan.

“Sesiapa yang memelihara anjing kecuali anjing buruan ataupun ternakan (menjaga ternakan) maka berkurangan pahalanya setiap hari sebesar qirat (Bukit Uhud)”

- (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

6. Berbalik kepada program "Pegang anjing". Cukup bagi kita tahu terdapat perbezaan dalam hukum memegang anjing. Namun apa keperluan program ini dilaksanakan? Cukup kita tahu tahi itu najis. Tidak perlu buat program khas untuk pegang tahi.

7. Imam Syafie menjadikan Qunut itu sebagai sunnah. Namun apabila berada dikalangan masyarakat bermazhab Hanafiyah, beliau gugurkan ibadah qunut.

Rujuk : (Al Mausu’ah Al Fiqhiyah Al Kuwaitiyah, 2/302. Wizarah Al Awqaf Asy Syu’un Al Islamiyah).

8. Imam Ahmad pula membida'ah qunut. Namun jika dia solat dibelakang imam yang berqunut, beliau akan mengikutnya dan mengaminkannya.

Rujuk : (Syaikh Ibnu ‘Utsaimin, Syarhul Mumti’, 4/25. Mawqi’ Ruh Al Islam)

9. Mengapa para ulama hebat buat demikian? Ini kerana mereka tidak mahu jadikan ianya konflik besar /provokasi dalam masyarakat dalam perkara-perkara khilaf.

10. Jika Imam Syafie boleh gugurkan Qunut di kawasan masyarakat bermazhab Hanafi, mengapa pula kamu boleh lakukan program terbuka di kawasan yang masyarakat yang berpegang mazhab Syafie?

11. Adakah kamu sengaja timbulkan konflik/ provokasi dalam masyarakat?

12. Contohilah adab pada ulama ini apabila berhadapan dengan masyarakat berlainan latarbelakang. Mendidik tidak perlu kita lakukan provokasi.

13. Kepada saudara Wan Ji, dalil "Pak Arab" bukanlah dalil membenarkan kamu berdampingan dengan anjing tanpa keperluan.

14. Saya harap Wan Ji banyak buat rujukan pada Al-Quran dan Hadis Sahih dan jangan membuta-tuli menggunakan dalil akal semata-mata dalam menentukan perkara khilaf.

15) Banyak lagi isu Nasional yang kita perlu bawa selain ini. Bagi yang ingin memelihara anjing saya nasihatkan pelihara dan berbakti pada ibubapa kamu dahulu dan itu lebih baik.

16) Jangan mengikut sifat binatang seperti anjing iaitu menyalak dan mengejar tulang walaupun di beri daging. Jauhi sifat Babi yang suka berjimak dan menyondol sepanjang masa. Saya doakan agar kita tidak di hidupkan semula dalam tersebut di akhirat kelak kerana khilaf yang kita buat.
Wallahuallam.



No comments:

Post a Comment