Sunday, June 28, 2015

Buang ego Pemimpin Melayu Islam

Perpecahan atau penyatuan?

Mana satu pilihan kita?

Ketika zaman persekolahan, kita di ajar banyak peribahasa yang menyuruh kita bersepakatan atau bekerjasama. Contohnya seperti “Berat sama dipikul, ringan sama di jinjing”. Selain itu, sebatang lidi senang dipatahkan berbanding seberkas lidi. Peribahasa-peribahasa ini menggambarkan orang Melayu kaya dengan bahasa yang puitis dan kata-kata kiasan dalam memberi nasihat.

Mana seruan yang lagi berkesan?

Secara kiasan atau terus terang?

Apa-apa seruan kebaikan yang diutarakan secara kiasan atau terus terang, tidak akan berkesan jika pemikiran sudah tidak mampu menembusi kotak. Orang bijak dan berfikiran jauh akan sentiasa berfikir di luar kotak. Namun begitu, sebaik mana pendapat yang di utarakan, jika ia berlawanan arus dengan pendapat majoriti, ia pasti ditentang. Sampai bila kita mahu berfikiran tertutup dan menidakkan seruan yang membawa ke arah kebaikan bersama ini?

Seruan perpaduan adalah menyeru semua Melayu Muslim di Malaysia yang layak mengundi untuk memilih calon Muslim yang berwibawa demi memartabatkan kepentingan agama, bangsa dan negara.

Adakah ini seruan perkauman?

Ini adalah seruan untuk menyelamatkan bangsa kita daripada diperlekehkan dan dinafikan haknya. Apabila bangsa kita kuat, memiliki kekuasaan dalam kepimpinan dan penggubalan undang-undang, sudah tentu kepentingan kita akan terjamin. Bangsa Melayu adalah pemilik tanah Melayu yang suatu ketika dahulu menjadi idaman pihak Portugis, British, Jepun dan Komunis.

Adakah seruan kepada kebangsaan lagi penting daripada seruan menegakkan agama?

Sudah tentu tidak.

Melayu dan Islam tidak mungkin berpisah. Ini kerana kita adalah bangsa yang dikenali dengan beragama Islam. Kedatangan Islam ketika Islam menakluki dua pertiga dunia menunjukkan kita adalah bangsa yang terpilih untuk menerima risalah agung ini. Kita bangsa Melayu perlu rasa bangga diri kerana dipilih sebagai penganut Islam. Namun begitu, kesyukuran atas nikmat Islam yang dimiliki harus diterjemahkan dengan menyebarkan Islam. Bangsa Melayu harus bergabung tenaga dan bersepakat untuk membawa Islam kembali menakluki dunia. Apabila kita menjadi bangsa yang kuat dan menjadi contoh teladan kepada bangsa lain, dengan sendirinya keindahan Islam boleh disebarkan. Tetapi, apabila kita sentiasa bertelingkah pendapat, saling memburukkan sesama Islam, ia memberi gambaran yang sangat buruk kepada imej Islam itu sendiri.

Kemenangan untuk menegakkan Islam memakan masa yang lama, tetapi mulalah bergerak selangkah ke hadapan dengan memilih calon Melayu Muslim yang berwibawa. Bukan berundur ke belakang. Islam sudah menjadi agama Negara.

Pertahankannya!

Tiada jaminan ia akan kekal sebagai agama negara selagi penganutnya saling bercakaran. Tolong cari titik pertemuan ini wahai pemimpin !



No comments:

Post a Comment